Zuid-Afrika dag 5: wegdromen in St Lucia

Vandaag zaten we mooi vroeg aan het ontbijt. Met dank aan de waterpanne. We hadden geen water waardoor we dus niet konden douchen vanochtend , misschien beter zo, want we waren weer nipt opgestaan.

We zien aan het ontbijt ook voor het eerst Miss Rosa, de vrouw dat ons gisteren uit de nood geholpen had, in de zoektocht naar een slaapplek. Het is weer een witte vrouw, zoals bijna alle uitbaters van onze slaapplekken afgelopen nachten. Ook heeft ze weer zwarte werkers , die duidelijk onder haar staan. Ze stuurt ze hele tijd naar de  keuken of naar onze tafel om te checken of alles in orde is.

Rosa is super vriendelijk maar iets te nederig naar ons toe waardoor het bijna ongemakkelijk wordt. We zijn haar ‘gasten’ en ze vraagt wel 20 keer of alles oké is met Mr en Mrs. Bram. Ze waarschuwt ons nog dat er in St Lucia gevaarlijke plekken zijn en we goed op elkaar en onze auto moeten letten. Raar want wij hoorden net dat St Lucia super toerist vriendelijk is en Durban, waar we nu zitten , zo gevaarlijk is.

Ze wenst ons het beste en we rijden meteen door naar St Lucia.

Ditmaal rijden we zonder tussenstop, zo’n 2u30 ,  volledig in 1 keer. Of beter gezegd: Bram is zo lief geweest om dat volledig te rijden. Ik heb me intussen bezig gehouden met de komende overnachtingen te boeken. Het zien er leuke plekken uit , we rijden nu naar een gezellige glamping waar we in een luxe tent slapen.

Wanneer we er bijna zijn moeten we nog even wachten voor een random rood licht. Het is plots, in het midden van een drukke baan, er zit iemand in een houten kotje te wachten om ons door te laten. Er staan wel redelijk veel koeien op de weg.

Langs de kant van de weg staan enkele Afrikaanse vrouwen verse ananas te snijden en peanuts uit te pellen. Ze komen aan ons raampje kloppen en we kopen van elk een zakje. Super lekker en nog geen 2 euro.
Het heeft bijna de hele rit geregend maar nu we St Lucia binnenrijden klaart het helemaal op.

Dan komen we aan in onze glamping tent. Het ziet er hier supermooi en dromerig uit. We krijgen meteen een rondleiding. Er is een buitenkeuken waar je zelf je eten kan maken, alles wordt afgewassen door het personeel hier. Super handig want het is net middag en we hadden nog wat overschot van de Chinees gisteren.

We zetten onze spullen in de tent en ik maak ons eten klaar. We eten aan een tafeltje vlakbij het zwembad. Ik moet Bram nog gaan roepen uit de tent en hoewel het maar 100 meter verder is durf ik niet recht te staan want de aapjes boven mij staan op de uitkijk. Ik doe een sprintje en het lukt om zonder bestolen te worden samen te eten.

We wanen ons echt een beetje in de jungle. We gaan nog wat boodschappen halen uit de winkel en eten een ijsje aan het zwembad, gaan ons dan informeren naar de activiteiten voor komende dagen. We boeken een walvis tour voor morgenochtend en willen een hippo en crocodile tour boeken voor vanavond , maar helaas, de laatste tour vertrekt om 16h en het is te laat om die nog te boeken.

We besluiten een wandeling te doen in het centrum , de opstapplaats van die tour is ook vlakbij dus Bram stelt voor daar toch even te passeren, wie weet hebben ze nog plaats en kunnen we nog mee.

En ja hoor, bingo !

Voor we het weten zitten we op een boot richting krokodillen en nijlpaarden te varen. We hebben super veel geluk. We zitten helemaal vooraan op de boot, op een verhoogje en in ons bootje zitten er maar een stuk of 20 andere mensen. De andere boten die vertrekken zijn serieuze schepen waar zo’n 150 mensen opzitten én bovendien is onze boot nog goedkoper.

Het is een super leuke ervaring en fijn dat we dat vandaag nog konden meepikken. We hebben 1 krokodil gespot tussen de planten en superveel nijlpaarden, zelfs een baby nijlpaardje! Voor de eerste keer gebruiken we ook onze verrekijkers en hebben we al een beetje onze eerste safari ervaring.

Als we terug aan wal zijn gaan we meteen op restaurant en eet Bram een speciale burger en ik een Griekse pizza, verrassend lekker! Het is raar maar nog wel moeilijk om hier typisch Zuid Afrikaanse restaurants te vinden, we maken er komende dagen werk van. Ik heb aan onze gastvrouw gevraagd welke restaurants zij aanraadt als we een lekker Afrikaans gerecht willen uitproberen dus dat gaan we morgen eens onderzoeken !

Ook wist ze ons meer te vertellen over de hippo’s die hier ‘ s avonds soms rondlopen in de straten. Tussen 18 h en 20h komen ze uit het water en komen ze hier in het centrum wandelen, op zoek naar klein zoet gras, in de tuinen. Ze zegt dat er een local het Nijlpaard volgt en hun verwittigt waar het is , dus als we willen ,we kunnen kijken als het in de buurt is. Ze legt ons uit hoe we moeten handelen als het nijlpaard plots bij ons is maar helaas, het is niet in de buurt vanavond maar aan de andere kant van de stad. De kans dat we hem nog zien lopen komende avonden is nog wel groot, morgen slapen we in de hippo lodge, dus dan moet het wel.

We installeren ons in de kamer, douchen en gaan zo meteen op het terras nog even lezen. Dan op tijd gaan slapen want morgen moeten we al vroeg opstaan om walvissen te spotten !

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *